Pierwszy SMS został wysłany 3 grudnia 1992*. Mimo braku większych zmian w sposobie działania, ta forma komunikacji przetrwała do dziś i jest używana bardzo powszechnie. Od pewnego czasu służy również jako narzędzie komunikacji pomiędzy różnego rodzaju instytucjami a odbiorcą końcowym.

Zależenie od potrzeby, komunikaty SMS mogą mieć różne rodzaje. Mogą informować, zachęcać do zakupu itd. Wyróżnia się 4 rodzaje SMS w podziale na ich charakter i cel.

Rodzaje komunikatów SMS

SMS informacyjny to np. komunikat SMS o zamówieniu przekazanym z magazynu do kuriera w procesie zakupowym (informowanie klientów o statusie realizacji zamówienia jest bardzo przydatne przy każdych zakupach w e-commerce) czy też informacja SMS od mechanika o terminie odbioru pojazdu z naprawy itd. Jak sama nazwa wskazuje, jego głównym celem jest przekazanie krótkiej informacji do klienta, aby zaktualizować jego wiedzę na dany temat.

Alertowe komunikaty SMS informujące o zagrożeniach np. SMSowy alert RCB ostrzegający przed zdarzeniami zagrażającymi życiu lub zdrowiu. Pewnie takie SMSy wielu z Was już otrzymało, ale system ten wysyła nie tylko „pogodowe” ostrzeżenia i komunikaty. Jakiś czas temu w ramach tego serwisu do mieszkańców woj. małopolskiego, śląskiego i opolskiego został rozesłany alert ostrzegający o poszukiwanym mordercy, który wciąż jest na wolności, uzbrojony i niebezpieczny. Alert zawierał pełny rysopis tej osoby i jego zdjęcie podlinkowane do tego komunikatu, tak by każdy był świadomy zagrożenia i mógł odpowiednio zareagować. Innym ciekawym przykładem zastosowania była wysyłka komunikatów SMS ostrzegająca mieszkańców kliku pobliskich gmin w woj. śląskim o dzikiej pumie i jej właścicielu, którzy zbiegli do okolicznego lasu i są poszukiwani przez służby. Jak sami widzicie, priorytet dostarczenia takiego SMSa jest bardzo wysoki. Często zagrożenie pojawia się nagle i szybka reakcja, jak i brak zakłóceń w komunikacji, oraz pewność dotarcia do jak największej grupy odbiorców, mogą przyczynić się do uratowania czyjegoś zdrowia lub życia. I do tego właśnie służy alert SMS.

SMSy autoryzacyjne - to np. kod SMS do płatności zlecanej w bankowości online, PIN aktywacyjny dla nowo zakupionej usługi itp. Takie komunikaty SMS zabezpieczają wykonywane procesy i są ważnym czynnikiem wspierającym weryfikację dwuetapową, która obecnie jest moim zdaniem konieczna przy wszelakich aktywnościach zdalnych i online, by skutecznie zabezpieczać naszą tożsamość i dane. W tym wypadku czas reakcji jest najważniejszy.

SMSy marketingowe. Tutaj można wymienić wiele zastosowań: oferty specjalne, urodzinowe, jubileuszowe czy inne „marchewki” nakłaniające odbiorcę do sugerowanego w takim komunikacie działania. 

Na przykład.: „To już nasze 5. urodziny! Dlatego mamy dla Ciebie -25% na cały asortyment przez cały listopad. Wpisz w koszyku kod ”5lat” i świętuj z nami”.

To ten typ komunikatów interesuje nas najbardziej, gdy mówimy o komunikacji mobile i marketingu SMS. Poniżej postaram się Wam pokazać, jak należy przygotować się do prawidłowej realizacji tego typu kampanii, by była efektywna.

Baza kontaktów i jej targetowanie

Baza kontaktów (numerów) jest najważniejsza. W jednym z wcześniejszych artykułów opisywałem, jakie narzędzia i sposoby warto wykorzystywać do jej samodzielnej i efektywnej rozbudowy: m.in. angażowanie do zapisów klienta w procesie zakupowym, tworzenie atrakcyjnych treści i poradników, zapisywanie przez SMS w zamian za jednorazowy kod rabatowy. Zachęcam do przypomnienia ich sobie i stosowania w działaniach: https://www.tidesoftware.pl/blog/386-20-miliardow-w-4-lata-sposoby-na-rozwoj-w-e-commerce

Targetowanie to po prostu wybór grupy docelowej odbiorców z całej naszej bazy numerów, po określonym profilu i wybranych atrybutach. Dzięki temu możliwy jest wzrost skuteczności naszych kampanii, ponieważ wysyłamy komunikaty tylko do tych osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane nasza ofertą.

Dobór pożądanych informacji na temat klienta i atrybutów zależy od portfolio Waszych usług i produktów oraz grupy docelowej. Jednak niezależnie od branży, rozbudowując własną bazę numerów, należy budować profile klientów i zbierać jak najwięcej informacji na ich temat, m.in. płeć, wiek, lokalizacja. Pozwoli to na późniejsze jej targetowanie.

Powyższe działania to podstawa marketingu SMS. Budując proces komunikacji marki z klientem, należy od samego początku brać pod uwagę pozyskiwanie i ciągłą rozbudowę własnej bazy kontaktów.

Jeśli już mamy bazę, do kogo chcemy wysłać kampanię, czas skupić się na jej treści…

Jak tworzyć treść SMSa do klienta?

W 160 znakach jesteśmy w stanie zmieścić bardzo wiele, jeśli będziemy konkretni. A o to w SMSach marketingowych chodzi. Komunikat powinien być zwięzły i jasny, tak by ukazał najbardziej wartościową treść, a jednocześnie nie zmęczył odbiorcy. 160 znaków to jest domyślna długość pojedynczego komunikatu SMS. Oczywiście, można wysyłać kilkuczęściowe wiadomości, które my – Tide Software, dostawca systemu Masowej Wysyłki SMS, łączymy w jeden dłuższy SMS, który trafia do odbiorcy jako jedna wiadomość. Jednak przy budowaniu komunikatów marketingowych, lepiej trzymać się zwięzłych treści z krótkim „call to action” i dodawać linki do przekierowań na stronę, jeśli chcecie zaprezentować odbiorcy więcej treści.

 

Treść = 160 znaków. Komunikat zwięzły i jasny (plus link)

PRO TIP: zawsze przed kampanią warto wysłać pojedynczy „test SMS”, by sprawdzić, czy wszystko dobrze działa.

I do dzieła!

Do wgrania bazy odbiorców do systemu wysyłki SMS wystarczą pliki w formacie: xlsx, csv. To proste formaty pliku tworzonego z notatnika lub arkusza kalkulacyjnego. Dane w nim mogą zawierać:

1 – numer telefonu, 2 - imię, 3 – miejscowość, 4 - kolejne dane itd.

Masz bazę kontaktów wraz ze zgodą na realizację wysyłek marketingowych? Zapraszam do kontaktu ze mną bezpośrednio i naszym #TideTeam!

SMS marketing? To budowanie relacji z klientem poprzez ten kanał komunikacyjny - cyklicznie i systematycznie.

 

Autor:

Paweł Bieliński, Account Manager Tide Software Sp. o.o.

 

Źródło:

*https://pl.wikipedia.org/wiki/SMS