Wielkimi krokami nadchodzi 26 listopada – BLACK FRIDAY! Jeszcze jakiś czas temu z zazdrością czytaliśmy o tym wydarzeniu w Internecie, oglądaliśmy relacje w zagranicznych mediach. W końcu, kilka lat temu zawitało do Polski i rozgościło się u nas na dobre.

Dzień, na który z niecierpliwością czekają wszyscy łowcy promocji i który przyprawia pracowników działów: e-commerce/ marketingu/ sprzedaży/ logistyki i wielu innych o lekkie dreszcze podekscytowania wymieszanego z niepokojem. To właśnie oni są cichymi wojownikami i ich najważniejszym zadaniem jest przygotować sklep stacjonarny czy internetowy na Black Friday. W tym dniu ludzie ruszą szturmem do galerii handlowych, a serwery sklepów internetowych będą rozgrzane do czerwoności. Zastanawiasz się, czy dopiąłeś wszystko na ostatni guzik lub co może pójść nie tak? Poznaj kilka naszych wskazówek, jak przygotować się na ten dzień.

Skuteczna kampania na Black Friday

Przyciągnij klienta – w okolicach Black Friday każdy z nas otrzymuje niezliczoną liczbę powiadomień, newsletterów, wiadomości. Zadbaj o to, by skutecznie dotrzeć do odbiorcy i wyróżnić się na tle konkurencji. Jak przygotować kampanię na Black Friday? Sposobów jest wiele. Specjalna zniżka w SMS-ie, MMS z kuszącą grafiką lub kodem kreskowym, e-mail, który nie wpadnie do spamu. To tylko niektóre przykłady rozwiązań, dzięki którym możesz skutecznie dotrzeć do klienta.

Awaria strony, serwer przeciążony… czyli co może pójść nie tak?

Zaplanowałeś kampanię promocyjną i czekasz aż pieniądze zaczną do Ciebie płynąć szerokimi strumieniami? Tego Ci właśnie życzymy! Upewnij się jednak, że jesteś gotowy na to, co wydarzy się po odczytaniu wiadomości przez Twoich klientów. Opracowanie skutecznej kampanii to nie wszystko. Bardzo ważne jest techniczne przygotowanie sklepu na Black Friday. Odpowiedz sobie na pytanie: „co się stanie, jeśli wszyscy w tym samym momencie zaczną klikać w otrzymany link lub dzwonić na moją infolinię, żeby o coś dopytać albo złożyć zamówienie?” Jeśli nie masz pewności, czy Twój sklep albo strona www podoła nagłemu atakowi klientów owładniętych szałem zakupowym, a ilość konsultantów w Call Center będzie odpowiednia do obsługi ruchu przychodzącego, powinieneś rozważyć rozłożenie wysyłki powiadomień SMS i newsletterów w czasie. Zamiast wysyłać 100 000 wiadomości jednocześnie, dostosuj kampanię do swoich mocy przerobowych i wysyłaj np. 20 000 powiadomień na godzinę, bo klient mogący w spokoju zapełniać swój koszyk bez zawieszania strony www oraz taki, który dodzwania się szybko na infolinię, to szczęśliwy klient! I to właśnie ten szczęśliwy klient zapewni Ci strumień pieniędzy.

Sprzedaż na wysokim poziomie? Bądź czujny!

Zapala się czerwona lampka! „Houston mamy problem”… klęska urodzaju – sprzedałeś rekordową ilość towaru, ale magazyn nie wyrabia z kompletowaniem paczek lub nie masz na stanie odpowiednich zapasów, by przygotować zamówienia na czas? Nie jesteś pierwszy i na pewno nie ostatni. Pamiętaj, że skuteczna komunikacja na Black Friday to klucz do sukcesu. Uprzedź klienta o nieco wydłużonym terminie dostawy wysyłając mu maila lub SMS-a. Jeżeli nie będziesz w stanie sprzedać produktu z innych przyczyn niezależnych od Ciebie, wyślij SMS-em rabat na inne produkty z Twojej oferty i oczywiście nie zapomnij przeprosić! Dzięki temu unikniesz paniki, niezbyt miłych rozmów oraz negatywnych opinii w sieci na temat Twojej firmy. Często taka komunikacja pokazuje klientowi, że mimo problemów trzymasz rękę na pulsie. A jeżeli jesteś postrzegany jako kompetentny sprzedawca, to możesz mieć pewność, że nie będą to ostatnie zakupy tego klienta w Twoim sklepie. Jeśli napotkałeś inne problemy związane z tym świętem i spodziewasz się dużej liczby reklamacji bądź pytań w postaci telefonów od nabywców, a wiele z nich nie wymaga angażowania konsultanta - pamiętaj, że możesz obsłużyć je automatycznie prostym IVR-em. To funkcjonalność systemu infolinii umożliwiająca interaktywną obsługę osoby dzwoniącej poprzez wybieranie tonowe i rozpoznanie mowy.

Jestem gotowy na wszystko! Czy aby na pewno?

Ostatnia rada będzie cytatem z jednej z książek Marjorie M. Liu: „Spodziewaj się niespodziewanego, bo niespodziewane prawie na pewno będzie spodziewało się Ciebie”J Black Friday, podobnie jak pandemia, rządzi się swoimi prawami. Niby wiemy czego się spodziewać, ale otoczenie w tych szalonych czasach jest tak zmienne, że pewne są tylko śmierć, podatki i to, że internet nie zapomina. Przygotowując się do czarnego piątku wejdź w buty klienta lub pomyśl o swoich doświadczeniach zakupowych - tych pozytywnych i negatywnych. Postaraj się zadbać nie tylko o sprzedaż, ale też o komunikację z klientami na każdym jej etapie, bo raz wystawiony w sieci negatywny komentarz pozostanie tam na wieki!

 

Autor:

Anna Gomza, Account Manager Tide Software Sp. z o.o.