Kampanie SMS to jedna z form pozyskiwania klientów. To również jeden z najszybszych i najprostszych sposobów na dotarcie do odbiorcy. Nie dość, że komunikat jest prosty i krótki, to także najczęściej jest odczytywany zaraz po otrzymaniu.

Według globalnego badania przeprowadzonego w 2016 roku przez firmę Nielsen, 53% konsumentów odczuwa niepokój, gdy nie mają w zasięgu wzroku swojego telefonu1. To między innymi z tego powodu, kampanie mobilne wykorzystujące tradycyjną formę krótkich wiadomości tekstowych są tak skuteczne. Użytkownicy z ciekawością otwierają wszystkie otrzymane komunikaty, a wiadomo, że przeciętny konsument nie rozstaje się ze swoją komórką przez ok. 14 godzin na dobę. Nielsen w tym badaniu sprawdził także preferencje mobilnych konsumentów - 47% z nich wybrało wiadomości tekstowe jako podstawowy środek komunikacji.

Sięgnijmy do historii

Pierwszy w historii tekst SMS-em został wysłany 3 grudnia 1992 r. z Wielkiej Brytanii. Początkowo SMS-y miały służyć operatorom do informowania klientów o awariach sieci, czy zmianach w cenniku operatora. Nie istniała też technologia umożliwiająca przesyłanie SMS-ów do innych sieci. Nie przewidziano, że wiadomości tego typu mogą się stać powszechną formą komunikacji. Zmieniło się to jednak kiedy odkryto, że wiadomości tekstowe cieszą się niezwykłą popularnością wśród nastolatków. To właśnie ta grupa klientów skłoniła operatorów do uruchomienia nowej usługi.

Wiele firm uznaje swoje kampanie promocyjne z wykorzystaniem komunikacji SMS za skuteczne. Przedsiębiorcy doceniają krótkie wiadomości tekstowe, które stanowią dla nich istotne narzędzie wykorzystywane podczas prowadzenia akcji promocyjnych. Większość z nich na pewno będzie korzystać z tego rozwiązania również w przyszłości.

Baza to podstawa

Podstawą solidnie przygotowanej kampanii SMS jest baza odbiorców. Budowanie własnej bazy adresatów jest dużo skuteczniejsze niż zakup zewnętrznej, która zawiera kontakty do osób nieznających marki i często niezainteresowanych ofertą. W tym celu można przygotować na stronie internetowej lub w aplikacji specjalny checkbox – wyrażenie zgody na komunikację SMS. Numer telefonu można pozyskać również podczas zakupów w sklepie stacjonarnym. Musimy jednak pamiętać o zasadach RODO, m.in. umieszczeniu klauzuli informacyjnej oraz wskazaniu celu przetwarzania zebranych danych.

System do wysyłki SMS

Korzystanie z platformy SMS jest naprawdę jedynym sposobem na efektywne prowadzenie tej formy marketingu. Wybierając system do kampanii SMS, nie podejmuj decyzji w oparciu o samą cenę. Koszty dostępu do oprogramowania, jak również samego wysyłania wiadomości są jednym z najbardziej kluczowych czynników mających wpływ na finalny wybór. Upewnij się jednak, że porównujesz również wartość dodaną, jaką oferuje  platforma.

Jedną z najbardziej użytecznych i przydatnych funkcji, której należy szukać w systemie do masowej wysyłki SMS, jest możliwość automatyzacji wysyłania wiadomości tekstowych. Jeśli używasz tego medium w ramach większej kampanii marketingowej typu omnichannel, prawdopodobnie powinieneś rozważyć rozwiązania typu all-in-one, które pozwalają na integrację innych kanałów i zarządzanie nimi wszystkimi w jednej platformie.

 

Prezentuj się nazwą firmy

Nazwa firmy w polu nadawcy pozwala w szybki i jednoznaczny sposób zidentyfikować, kto kieruje do nas wiadomość. Dodanie własnej nazwy wymaga zarejestrowania jej po stronie operatora. Tide Software pozyskuje od klienta oświadczenie, w którym potwierdza, iż ma on  prawo do posługiwania się wskazaną nazwą firmy. Dlatego nasi klienci mają pewność, że nikt się nie podszyje pod ich markę lub nie dojdzie do próby oszustwa.

Linki w treści SMS

Krótkie adresy URL w kampanii SMS to nie tylko znacznie więcej miejsca na treść wiadomości, ale też świetne rozwiązanie, dzięki któremu możemy mierzyć skuteczność działań marketingowych. Pomiar skuteczności kampanii SMS polega na porównaniu liczby wysłanych wiadomości SMS do ilości zrealizowanych kuponów, wykorzystanych rabatów, odwiedzin w salonie, czy właśnie kliknięć w dołączony link. W ten sposób można uzupełnić SMS o dowolne treści np. grafikę, formularz, dźwięk, mapy, dokumenty. W tym wypadku pojawia się jednak ryzyko phishingu, czyli oszustwa polegającego na nieświadomym przekazaniu danych osobowych, dostępów do kont bankowych lub kart płatniczych za pośrednictwem linków umieszczonych w wiadomościach e-mail lub SMS. Tide Software jako jedna z nielicznych firm w Polsce skutecznie przeciwdziała takim sytuacjom  wykorzystując system antyfraudowy do monitorowania wysyłek SMS.

Satysfakcja klientów

Badanie opinii klientów jest niezbędne, jeśli chcesz, aby twoja marka pozostała dla nich istotna. Najlepszym sposobem na zebranie kompleksowych ocen jest użycie ankiety online.

Biorąc pod uwagę wysoki wskaźnik otwarć i odpowiedzi na wiadomości SMS, są duże szanse, że twoi klienci podzielą się swoim zdaniem na temat twojej firmy, ostatnich zakupów, czy jakości obsługi klienta. Niemniej jednak, nie zaszkodzi dać im odrobinę zachęty w postaci darmowego prezentu lub specjalnego kuponu. Upewnij się także, że wartość gratyfikacji dla twoich klientów jest proporcjonalna do nakładu pracy, jaki potrzebują do wypełnienia ankiety.

Inną możliwością jest uproszczenie informacji zwrotnych, które potrzebujesz i poproszenie o ocenę za ostatnią transakcję. Możesz skorzystać z systemu punktacji podobnego do systemu 5-gwiazdkowego i poprosić swoich klientów o bezpośrednią odpowiedź na twój SMS. W ten sposób możesz szybko zebrać opinie i od razu zająć się wszelkimi negatywnymi doświadczeniami.

 

Badania i analizy rynku komunikacji marketingowej na przestrzeni ostatnich lat jasno pokazują, że wbrew niektórym opiniom, marketing SMS wcale nie stracił na znaczeniu. Co więcej, biorąc pod uwagę znaczący wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych oraz rozwój technologii optymalizujących wysyłkę wiadomości, można ocenić, że to narzędzie utrzyma swoją mocną pozycję.

Jak widać komunikacja SMS to nie tylko zwykła wiadomość tekstowa. Możliwości jest wiele. Jak je wykorzystać? Wybierając Tide Software pomożemy ci podjąć najlepszą decyzję i doradzimy uwzględniając nasze wieloletnie doświadczenie w branży telekomunikacyjnej.

 

Autor:

Izabela Suchodolska, Account Manager Tide Software Sp. o.o.


1 https://www.nielsen.com/sa/en/press-releases/2016/keep-calm-and-reach-for-your-phone/