Dlaczego wdrożyliśmy BSC (Balanced Scorecard)?
Badanie przełożenia innowacyjnej strategii TideSoftware.pl na konkretne działania firmy oraz monitorowanie postępu w ich realizacji tradycyjną metodą, wyłącznie przez pryzmat wyników finansowych nie odzwierciedlałoby w pełni sytuacji naszego przedsiębiorstwa. W związku z tym prócz standardowej analizy finansowej wprowadziliśmy BSC posiadającą trzy dodatkowe wymiary (Klientów, procesów wewnętrznych oraz wzrostu i rozwoju firmy).
Wskaźniki wraz z aktualnym stanem ich realizacji, dostępne są dla całego zespołu TideSoftware.pl. Jednocześnie połączyliśmy je z systemem motywacji i oceny. Dzięki temu otrzymaliśmy kolejny element realizujący strategię przedsiębiorstwa poprzez wskazanie każdemu pracownikowi synergii między nim a firmą, zależności osiągnięcia strategicznych celów przedsiębiorstwa dzięki jego działaniom. Ponadto czytelne określenie celów ułatwia kreatywne myślenie i inicjatywę na rzecz stałego rozwoju (kaizen – organizacja ucząca się).
Korzyści z wdrożenia BSC
-
Nastawienie całej organizacji, wszystkich jej uczestników na realizację długoterminowych celów
-
Czytelne przedstawienie celów na wszystkich poziomach firmy
-
Przełożenie strategii na konkretne zadania, projekty i działania
-
Wzrost wartości firmy
-
Wsparcie dla doskonalenia strategii (pętla podwójnego sprzężenia zwrotnego)
-
Stały monitoring realizacji strategii
-
Zorientowanie na cele do osiągnięcia, a nie na historię
Nasze wskaźniki
Dla realizacji strategicznych celów firmy, dla każdego obszaru wyznaczyliśmy 1-2 wskaźniki długoterminowe (3-5 lat) oraz nie więcej niż 4 wskaźniki dodatkowe, krótkoterminowe (6 miesięcy – 1 rok). Zgodnie z zasadą SMART (cel ma być jasny i konkretny, określony w czasie, możliwy do zmierzenia, kluczowy dla firmy i stawiać jej duże wyzwanie) określiliśmy wartości początkowe, pośrednie i docelowe. Ponadto ustaliliśmy warunki jakie muszą być spełnione (w jakim czasie, przy jakich działaniach firmy i inwestycjach) aby te cele były realne do osiągnięcia.
Jedną z innowacji naszej strategii jest otwartość na otoczenie zewnętrzne, w związku z tym postanowiliśmy opublikować niektóre nasze wskaźniki z trzech kluczowych płaszczyzn.
Klient:
-
Satysfakcja Klienta,
-
Liczba zgłaszanych skarg i reklamacji
-
Zdobycie nowych Klientów
Pracownik:
-
Satysfakcja Pracownika,
-
Liczba sugestii pracowników (udział w zarządzaniu)
Właściciel:
-
Wzrost przychodów
-
Udział w rynku
-
Strategia innowacyjna