Multitasking, skalowalność, dopasowanie do zmiennych warunków, gotowość na zmiany. Tak można opisać cechy dzisiejszego biznesu. Oczywiście nie jest to nic nowego, ale prawda jest taka, że miniony rok jeszcze bardziej to uwydatnił.

Firmy, które nie potrafiły dostosować się do dynamicznych zmian zachodzących na rynku, mają mniejsze szanse na przetrwanie, a w najgorszym wypadku całkowicie z niego znikają. Czy to reguła? Nie. Jednak, jak zawsze sprawdza się zasada mówiąca o tym, że jedna z najlepszych inwestycji to taka, która przynosi rozwój. Twój lub w tym wypadku Twojej firmy. Krokiem w kierunku takiego rozwoju jest właśnie biznesowy omnichannel.


Bogactwo wyboru

Może zacznijmy od tego, co właściwie oznacza omnichannel. To po prostu lub aż, sposób na zwinną, wielokanałową komunikację z Twoim klientem. Może to być stały klient sklepu e-commerce, miłośnik Twojej restauracji, czy osoba, która nabyła u Ciebie jakiś produkt lub usługę – również stacjonarnie. Niech nie zmyli Cię użyte na początku słowo „stały”. Taką komunikację możesz prowadzić również do odbiorców, którzy zdecydowali się tylko raz na zakup z Twojej oferty. Zawsze powinieneś pamiętać, że zdobycie lojalności oraz zaufania to proces, który wymaga czasu. Czy jednak czas wystarczy? Oczywiście, że nie. Niezbędne do tego są również odpowiednia komunikacja, kampanie marketingowe, indywidualne kody zniżkowe, czy budujące sympatię i przywiązanie do marki akcje, jak np. składanie życzeń urodzinowych. I tutaj wchodzi on. Pełny w funkcjonalności. Sprawdzony. Skuteczny. Omnichannel. A w nim do wyboru: sprawne połączenia głosowe, spersonalizowane SMS, kreatywne MMS, skuteczne e-maile, pomocna infolinia, przypomnienia VMS lub aktywne czaty. Jest w czym wybierać!


Czy to musi być skomplikowane?

Korzystanie z wielu kanałów komunikacji ma wiele plusów. Pozwala na budowanie solidnej relacji z klientem, zapełnianie lejka sprzedażowego, zdobywanie nowych hot leadów. W mojej opinii lista zalet tego rozwiązania jest bardzo długa. Co z ciemną stroną omnichannelu? Do głowy przychodzi mi tylko jedna. Wszystko, co jest „multi” wymaga większego zaangażowania, uwagi, poświęcenia dużej ilości czasu. I tak jest, jeśli korzysta się z wielu dostawców. Masowa wysyłka SMS od jednego operatora, połączenia głosowe od innego, a jeszcze inny dostawca, za pośrednictwem którego realizujesz kampanie e-mailowe. Na początku miesiąca otrzymujesz kilka różnych faktur. Każdą z nich należy zweryfikować, zrobić kilka przelewów. Potem kilka różnych raportów z przeprowadzonych kampanii, weryfikacja bazy kontaktów i tak co miesiąc… Czy możesz sobie na to pozwolić? Czy musisz na to pozwalać? Nie. Możesz wybrać jednego dostawcę, który dostarczy Ci to wszystko kompleksowo z jednego miejsca dostępnego on-line. W ten sposób zyskujesz dostęp do narzędzia, dzięki któremu:


  • Sprawdzisz realnie poniesione koszty,
  • Przeanalizujesz poszczególne kampanie,
  • W każdym momencie możesz przeprowadzić spontaniczną kampanię,
  • Będziesz miał całą historię wysłanych oraz otrzymanych komunikatów.

Inwestycja w takie rozwiązanie to drzwi do nowych możliwości. Masz szanse dopasować kanał komunikacji do swoich klientów uwzględniając np. miejsce zamieszkania, płeć, czy wiek. A to świetny pomysł na podbicie swojej sprzedaży podczas celebrowania dnia kobiet czy dnia ojca. Gdy masz już odpowiednie narzędzie, możliwości jest nieskończenie wiele. Dopasuj je do specyfiki Twojego biznesu, żeby uzyskać efekty.


Bezpieczeństwo ponad wszystko

Jak rozpocząć swoją przygodę z biznesowym omnichannelem? W pierwszej kolejności zadbaj o bazę kontaktów. To niezbędny krok, który pozwoli Ci prowadzić kampanie zgodnie z RODO. Jeśli nie masz jeszcze swojej bazy, zacznij ją budować umieszczając odpowiedni widget na stronie, udostępniając eksperckie materiały do pobrania w zamian za dane kontaktowe. Inspiracje jak to zrobić, możesz znaleźć w Internecie. Jeśli masz już swoją bazę, warto najpierw przeprowadzić jej inspekcję. Czy kontakty nie są zdublowane, zawierają pełne dane, nie ma w nich literówek itp. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz ją tworzyć, czy już ją masz – upewnij się, że posiadasz aktualne zgody RODO. W ten sposób unikniesz kar czy negatywnych opinii określających Twoje działania jako SPAM. Bogata baza kontaktów to wartość, która jest bezcenna dla Twojej firmy. Drugim krokiem jest wybór odpowiedniego dostawcy. Tide Software to operator, który wspiera największe firmy w sektorze finansowym, windykacyjnym, czy retail, prowadząc dla nich skuteczne kampanie przy użyciu wielu kanałów komunikacyjnych. To moment, w którym warto podkreślić bezpieczeństwo. Staramy się w każdy możliwy sposób zapewnić ciągłość działania usług np. poprzez support dostępny 24/7, czy mając aż 3 niezależne lokalizacje data center na terenie Polski.

Na przestrzeni lat udało nam się zdobyć nie tylko zaufanie klientów. Możemy również pochwalić się doświadczeniem. Zbudowane przez lata współpracy z różnymi firmami, pozwala nam na nieustanny rozwój i usprawnienia rozwiązań, które oferujemy. Dlatego promując omnichannel, sami staramy się tacy być. Zrozumienie Twoich potrzeb. Dopasowanie rozwiązania do Ciebie. Bezpieczeństwo. To nasze priorytety.



Autor: Agata Narożnik, Account Manager Tide Software Sp. z o.o.