Od wielu lat jestem związany z branżą telekomunikacyjną i zauważyłem, że moi klienci ponad wszystko cenią sobie bezpieczeństwo. Dlatego dla mnie hasła w tytule artykułu to nie tylko puste frazesy.

To podstawa, której wymaga każdy klient, a ja staram się mu je zapewnić. Czy jesteśmy w stanie zagwarantować 100% bezpieczeństwa korzystając z nowoczesnych technologii? Niestety nie. Jesteśmy jednak w stanie zmaksymalizować wysiłek włożony w to, żebyś czuł się bezpiecznie.


Zabezpieczony SIP Trunk

Połączenia głosowe są moim faworytem, jeśli chodzi o biznesową komunikację. Niesłabnąca popularność, którą się cieszą w różnych branżach sprawia, że są jednym z najbardziej uniwersalnych narzędzi zapewniających obsługę klienta, czy prowadzenie kampanii np. sprzedażowych lub windykacyjnych. Jak to często bywa z najbardziej popularnymi narzędziami, są również mocno narażone na różnego rodzaju awarie.


Check lista przed wyborem operatora

Awarie to jeden z głównych powodów, dlaczego należy postawić na bezpieczeństwo danych oraz ciągłości sieci SIP Trunk, decydując się na wdrożenie takiego rozwiązania w firmie.

Nauczony doświadczeniem wiem, że należy sprawdzić, czy operatorzy:

  • Szyfrują dane podczas ich transferu, magazynują je, dają możliwość wykorzystania kluczy szyfrujących.
  • Wykorzystują protokoły szyfrowania oraz transportu sieciowego: TLS, HTTPS, VPN, MPLS, kilka punktów styku w kilku DC.
  • Posiadają wielopoziomowe dostępy, kontrolę jakości i siły haseł i dostępów, złożoną infrastrukturę wewnętrzną z różnymi poziomami dostępów, a dane poufne są spseudonimizowane.
  • Mają podwójny monitoring obiektu, całodobową ochronę fizyczną oraz system kamer.

O ile dla mnie te hasła nie są nowością, tak dla moich klientów stanowią nie lada zagadkę. Nie dziwię się zupełnie. A proszę mi wierzyć, że jeszcze kilka lat temu takie zabezpieczenia nie były codziennością. Wybierając operatora należy sprawdzić, czy gwarantuje wyżej wymienione punkty. To wymaga nie tylko czasu, ale przede wszystkim specjalistycznej wiedzy! A na tym nie koniec…


Pomyśl o konsekwencjach!

Co jakiś czas rozdzwaniają się telefony, spływają e-maile na skrzynkę z sygnałem o awarii, zalaniu, czy nawet wybuchu serwera. To nie lada wyzwania dla każdej osoby z supportu/ IT, ale przede wszystkim jest to moment zagrożenia dla użytkownika SIP Trunka - klienta, który teoretycznie nie może nic zrobić. Idealnie, gdybyś miał umowy ze wszystkimi największymi dostawcami w Polsce. Ponieważ jest jednak kilka sporych minusów, takich jak:

  • spore nakłady finansowe w działy IT,
  • duże koszty stałe utrzymania zabezpieczeń,
  • kolejne obowiązki na głowie zarządcy IT,
  • obciążone serwery,

mało kto się decyduje na takie rozwiązanie. Na szczęście, jak wspomniałem wyżej, tylko teoretycznie nie możesz z tym nic zrobić. Jest rozwiązanie, które całą odpowiedzialność zrzuca na dostawcę. Inwestując w naszego SIP-a wykorzystujesz fakt, że jesteśmy „spięci” ze wszystkimi największymi operatorami w Polsce. Wszystkie powyższe awarie czy inne niespodziewane sytuacje, które dzieją się niezależnie od Ciebie, weźmiemy na siebie. Oprócz zabezpieczeń technicznych zainwestowaliśmy w coś więcej. Za każdym rozwiązaniem technicznym stoją ludzie, którzy nad nimi czuwają. Nasz support jest do dyspozycji 24/7 przyjmując zgłoszenia, a dział IT - cóż, panowie nie mają sobie równych w ekspresowym reagowaniu na nieprzewidziane sytuacje. Regularnie się rozwijamy biorąc udział w szkoleniach, żebyś Ty mógł skupić się na tym, co dla Ciebie najważniejsze – ciągłości Twojego biznesu.

Na początku tekstu wspominałem o doświadczeniu, które udało mi zdobyć na przestrzeni lat. Miałem przyjemność poznać różne osoby, przekonać się o tym, co jest ważne w poszczególnych branżach. Dopasowanie usług do potrzeb klienta? To oczywiste. Teraz czas na bezpieczeństwo - ono nie musi być tylko „uszyte na miarę”. Ono musi spełniać najwyższe standardy.



Autor: Kamil Paduch, Kierownik zespołu sprzedaży Tide Software Sp. z o.o.