Wraz z odchodzącym latem zbliża się najbardziej intensywny czas w branży medycznej. Liczba lekarzy z roku na rok w Polsce jest coraz mniejsza*, przez co placówki medyczne mają nie lada wyzwanie ze skompletowaniem pełnego zespołu medycznego.

Umiejętnie dobrane rozwiązania teleinformatyczne, bez konieczności inwestycji w kosztowną infrastrukturę, przyczyniają się do usprawnienia komunikacji pacjent-lekarz, czy pacjent-placówka, co w efekcie pozwala na oszczędność czasu obu stron. Aż 40% lekarzy stwierdziło, że telemedycyna eliminuje od 11% do 30% wizyt lekarskich!** Jak to zrobić?


Infolinia w placówkach medycznych

Potrzeba zachowania dystansu społecznego, czy strach przed chorobą sprawiają, że kontakt między ludźmi jest czasami utrudniony, a część osób preferuje zdalne rozwiązania od spotkania osobiście. To samo dotyczy także pacjentów, którzy mają obawy przed pójściem do przychodni po zwykłą receptę, czy otrzymanie skierowania na podstawowe badania kontrolne. W takich sytuacjach należy pomyśleć o rozwiązaniach, które im to ułatwią i sprawią, że pacjenci nie będą szukać innego lekarza, który posiada odpowiednio przygotowane zaplecze technologiczne. Jakie są to rozwiązania? Warto zapewnić swoim pacjentom możliwość umawiania wizyt lekarskich poprzez użycie Infolinii, najlepiej zintegrowanej z bazą. Pacjenci dzwoniący na numer przychodni usłyszą spersonalizowane przywitanie, co zdecydowanie wpłynie na profesjonalne budowanie wizerunku placówki. Następnie w zależności od konfiguracji drzewa IVR mogą umówić konsultację z wybranym specjalistą, otrzymać wiadomość SMS z przypomnieniem o terminie następnej wizyty, czy wybrać opcję połączenia z osobą dyżurującą. Dzięki temu pielęgniarki pierwszego kontaktu są w stanie zadbać o pacjentów, którzy już znajdują się w ośrodku, nie martwiąc się o dzwoniący telefon.


Grupowa telemedycyna

Czy wszyscy pacjenci chcą i muszą pojawiać się osobiście u lekarza? Jak pisaliśmy powyżej, strach przed COVID-19, brak czasu lub po prostu sama wizyta czasami nie wymagają osobistego kontaktu. Dla placówek medycznych jest to oszczędność czasu, wzrost bezpieczeństwa, ale również większa odpowiedzialność. Dlatego tak ważne jest, aby zainwestować w narzędzie do wizyt telemedycznych, które będzie wydajne i jednocześnie proste w obsłudze. Takim rozwiązaniem są pokoje do zdalnych spotkań, zarówno w formie tele, jak i wideo. Wyzwaniem może być również grupowa psychoterapia, w której bierze udział większa liczba osób. W usłudze Telespotkania nawet ponad 10 osób jednocześnie może wdzwonić się do pokoju o unikalnym numerze i uczestniczyć we wspólnej terapii. Niezwykle istotny jest tutaj aspekt bezpieczeństwa. Każdy taki pokój ma ważność ograniczoną czasowo oraz jest zabezpieczony indywidualnym PIN-em dostępnym tylko dla uczestników. Dzięki temu pacjenci będą mieli poczucie komfortu oraz bezpieczeństwa.





Mobilne rozwiązania w branży medycznej

Większość wizyt w ośrodkach medycznych niezależnie od tego, czy odbywają się one twarzą w twarz, czy zdalnie, kończą się przepisaniem recepty, skierowaniem na badania, czy ogólnymi zaleceniami. O ile przy wizycie stacjonarnej to lekarz wręcza nam kartkę z notatką, tak przy spotkaniu zdalnym nie ma takiej możliwości. Dlatego warto pomyśleć o tym wcześniej i zaimplementować w przychodni automatyczny system do wysyłania SMS. Dodatkowo można w nim ustawić nadpis, czyli indywidualną nazwę nadawcy. Gdy pacjent otrzyma taką wiadomość na swój telefon, będzie wiedział, z której przychodni została do niego wysłana i czego dotyczy. Dodatkowym atutem jest możliwość personalizacji wiadomości np. odmieniając imiona pacjentów. Takie rozwiązania to must have każdej przychodni gotowej na przyjęcia pacjentów w trybie zdalnym i nie tylko. Dodatkowo w ten sposób można również przeprowadzić akcję marketingową, np. przypominając o okresowych badaniach, budując w ten sposób zaufanie wśród pacjentów i ich lojalność.

Sytuacja w placówkach medycznych nie jest łatwa. Rosnąca ilość wymagań, które muszą spełnić oraz pacjentów, których muszą obsłużyć, jak i zmieniająca się sytuacja pandemiczna stawiają coraz to nowe wyzwania. Dlatego kluczowe jest, aby zastanowić się, jak można ułatwić pracę sobie oraz personelowi. W ten sposób nie tylko otrzymuje się oszczędność czasu. Przede wszystkim odciąża się lekarzy i pielęgniarki, których cała uwaga powinna być skupiona na pacjencie, a nie narzędziach do telekomunikacji.



Autor: Agata Narożnik, Account Manager Tide Software Sp. z o.o.




Źródła:
*https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-w-polsce-brakuje-68-tysiecy-lekarzy-powodem-limity-przyjec-n,nId,3258044
** http://telemedycyna-raport.pl/api/file/events/rtgr/DZP_raportTGR%20raport-www.pdf